Zawiera:
Przedmowa
Wprowadzenie
Część I
Rozwój zawodowy nauczycieli. Ujęcie teoretyczne
- Wanda Dróżka: Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli. Zarys problematyki;
- Agnieszka Kaczmarczyk: Rozwój zawodowy a satysfakcja nauczyciela z pracy;
- Teresa Giza: Trudności rozwoju zawodowego nauczycieli;
- Zofia Okraj: Twórczość – wymóg i wyzwanie dla współczesnego nauczyciela;
- Zdzisław Ratajek: Blokada rozwoju twórczych postaw nauczycieli – rzecz o niedostatku samooceny we współczesnej szkole;
- Irena Pufal-Struzik: Nauczyciel w pułapce stereotypów;
- Małgorzata Bogaj: Wybrane problemy zawodu nauczyciela w Unii Europejskiej;
Część II
Uwarunkowanie rozwoju zawodowego nauczyciela. Tendencje zmian
- Marzena Pękowska: Kształcenie nauczycieli w świetle krajowych i międzynarodowych dokumentów edukacyjnych;
- Sylwester Scisłowicz: Wybrane europejskie drogowskazy dla nauczycieli oraz osób i uczelni ich kształcących;
- Iwona Białas: Edukacja, szkoła i nauczyciel w warunkach zmiany społecznej;
- Joanna Skura-Sądelska: Szkoła jako ogniwo rozwoju zawodowego młodych pedagogów;
- Justyna Miko-Giedyk: Aktywność nauczycieli na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze środowisk wiejskich jako droga rozwoju zawodowego;
- Renata Miszczuk: Ocena przygotowania zawodowego początkujących nauczycieli – analiza badań własnych;
Część III
Rozwój kompetencji dydaktycznych i wychowawczych nauczyciela
- Kazimiera Dutkiewicz: Nauczyciel wychowawca w percepcji uczniów klas początkowych;
- Agnieszka Szplit: Obserwacja i hospitacja lekcji jako elementy wspomagające rozwój zawodowy nauczyciela języków obcych;
- Małgorzata Molenda: Proces stawania się nauczycielem (z doświadczeń praktyka);
- Tomasz Łączek: Rola nauczyciela w procesie wychowania młodzieży do wartości;
- Róża Herdzik: Nauczyciel wspomagający społeczną akceptację uczniów zdolnych;
- Małgorzata Wasilewska: Stres zawodowy nauczyciela – zarys problematyki;
- Iwona Dutkiewicz: Umiejętności dydaktyczne i organizacyjne nauczycieli wychowania fizycznego;
- Marcin Agatowski: Proces stawania się wychowawcą w świetlicy środowiskowej.